Att leva i Stockholm

För många innebär en plats på Karolinska även en flytt till Stockholm. Det är många som inte alls spenderat mycket tid i Stockholm, och för många så är det deras första flytt någonsin. Kanske är det första gången som man ska leva ensam? Men hur är det egentligen att bo i Stockholm? Hur känns det att flytta till huvudstaden?

För mig så var flytten till Stockholm den första flytten som jag varit med om. Tidigare har jag bott med hela min familj i Göteborg och aldrig varit borta från mina föräldrar i mer än en vecka i sträck. Mina vänner var i Göteborg och i princip hela mitt liv var i Göteborg. Visst, jag hade rest en del till Stockholm själv på grund av musiken och mitt “artisteri”, men mer än de kontakterna hade jag inte.

Jag flyttade först in till min farmors syster och bodde i hennes källarrum i ett helt år. För mig var flytten oerhört tuff i början, detta för att jag kände mig ensam och väldigt osäker på om jag gjort rätt val eller inte. Stockholm var en stor stad enligt mig, och att skaffa vänner fort som man kände sig trygg med och trivdes med till 100% tog sin lilla tid. Jag träffade ganska snabbt två klasskompisar som jag trivdes med, men jag umgicks inte jättemycket med dom på fritiden till en början.  Det var först våren 2016 som jag träffade min bästa vän Maja, det var då jag började trivas på riktigt. Innan dess kände jag inte att jag hade så stor tillhörighet till Stockholm, tyvärr.

Man har väldigt många ensamma kvällar i början, det är mycket nytt, man ska lära sig en helt ny stad vad gäller färdsystem med kollektivtrafik och hur man tar sig från platser till fots. Man känner sig stressad ibland och känner att man helst av allt bara vill åka hem till sin trygga familj.

Det kan kännas tufft och ensamt den första tiden, Stockholm är nämligen inte (enligt min mening) en lätt stad att flytta till där man känner en tillhörighet snabbt. Men det gäller att bara stå ut och ge det tid. Nu älskar jag att bo i Stockholm, jag älskar mina vänner här uppe och jag är så himla nöjd med min bostad. Det tog sin lilla tid att känna sig trygg och tillfreds med sitt val, så ha det i åtanke i och med din flytt. Det kan kännas tufft i början, men det kommer bli så mycket bättre med tiden! Stort lycka till!

Leave a Reply

