Förberedelser inför Fysioterapeutprogrammet

Jag har inte läst igenom många inlägg här men jag har en fråga ang hur jag kan förbereda mig inför första året på Fysioutbildningen. Har sommaren till förfogande, jag ska studera i LUND så antar att det skiljer sig lite med upplägget. Men finns det något du rekommenderar?

Om jag ska vara ärlig så förberedde jag mig inte jättemycket innan jag började på utbildningen, haha. Det jag gjorde var att ladda ner en app på min iPhone som heter “Ess. Anatomy 5” för att under sommaren börja titta på kroppens anatomi och lära mig lite muskler och dess funktion, samt skelettets anatomi. Det kan faktiskt vara en god idé att lära sig de största muskelgrupperna innan skolan så att du under anatomikursen kan fokusera på att lära dig musklernas ursprung och fäste. Så lär dig t.ex Rectus femoris, gastrocnemius,  soleus, vastus medialis, intermedius och lateralis, biceps brachii osv för att underlätta anatomikursen. Sen kan du lära dig de största benen också för att underlätta inlärandet under terminens gång. Lär dig t.ex femur, tibia, fibula, radius, ulna, humerus, m.m.

Bortsett från att lära sig några muskler på latin och ben kan det även vara användbart att lära sig lite begrepp som man använder sig av inom fysioterapin, t.ex anterior, posterior, extension, flexion, osv. Jag kommer under sommaren lägga upp en ordlista med begrepp som är användbara inom fysioterapin.

Mitt sista tips är att faktiskt ta det väldigt lugnt inför terminen. Den kommer bli hektisk (om upplägget liknar KI’s), så det gäller att ta vara på den lediga tid som du faktiskt har. Sedan är ju kurserna upplagda för att man skall hinna lära sig allting utan förkunskaper, men för att minska din stress under terminen så kan du börja läsa på om muskler, leder och skelett innan, men du behöver verkligen inte lära dig ALLT innan!

 

9cb28e8fc1dd071e18d523352f9c1453

One thought on “Förberedelser inför Fysioterapeutprogrammet

  1. Tack för bra svar! Har laddat ner appen och börjat nöta lite!

    Lägg gärna upp ordlistor under sommaren!

    Ha en fin sommar

    Like

Leave a Reply

