Sista dagarna

Nu är det bara en vecka kvar innan vi får sommarlov på fysioterapeutprogrammet på KI! Jag är så lättad och så glad över att denna termin snart är över, för det betyder att jag är närmare min examen, haha. Termin 5 snart, börjar bli otroligt rutinerad nu!

Det vi har kvar i skolan är vår artikelgranskning som vi skriver på i vetenskapsmetodik. Min grupp har bara lite kvar att göra så det känns nästan som att jag halvt tagit sommarlov nu, det mesta jag gör just nu är att träna och att jobba, haha. Har inte satt min fot i skolan på en hel vecka, så det känns verkligen knappt som att jag går i skolan längre.

Examinationen som kommer äga rum nu på fredag går till så att man ska presentera sin artikelgranskning utifrån en poster som man gjort i gruppen, och redovisningen man håller ska enbart vara i ca 5 minuter, så det är ingenting som jag spontant känner är så oroväckande. Det känns skönt med ett lugnt avslut på terminen, detta då terminen började så otroligt hektiskt med medicinska ämnen 2 och en lång praktik på geriatriken.

Hoppas ni har det bra där ute i värmen, så hörs vi snart igen!

2 thoughts on “Sista dagarna

  1. Kul att du har en sån här blogg så man själv som vill plugga inom snar framtid kan läsa!
    Jag har en del frågor som du jättegärna får besvara.
    1. Hur tänker du kring att fysioterapeuter påstås tjäna så lite?
    2. Hur går det till när man läser vidare på fysioterapeut utbildningen? Väljer man ett område? Går det att göra det på distans? Hur viktigt är det? Hur ska du göra?
    3. Vad hade du för meritvärde när du sökte in? Hade du ingen annan stad som alternativ?
    4. Hänger du mycket med dina så kallade klasskompisar? Hur stor är åldersvariationen?
    5. Är det mycket värre än gymnasiet att plugga vidare?

    Like

    1. Hej Elli!

      1. Fysioterapeut är inte ett av de yrken som direkt ger mest pengar, och det tror jag de flesta är medvetna om när de söker yrket. Dock så är det väldigt olika beroende på vilket område man väljer att arbeta inom, arbetar du t.ex inom neuro där det är stor efterfrågan så kan du tjäna en del, börjar du på någon privat klinik så kan du även där få en bra ingångslön. För mig så har jag dock inte funderat så mycket kring lönen utan känner att jag ska välja med hjärtat och göra det jag tycker är kul, va fan ska du göra med mycket pengar om du inte trivs med jobbet liksom? 😉

      2. Man söker in till “utbildningar” efter examen, det finns i både ex. Uppsala, Luleå, Umeå, Lund, Stockholm m.m. Så det fungerar nästan som att söka till universitetet.

      3. 19,47. Jag sökte till både Lund och Göteborg men visste att jag ville till Stockholm för musikens skull. Skolan var bara som en extra sak som jag skulle syssla med utöver musiken!

      4. Haha, asså jag är en otroligt svår individ och hänger hellre med få människor än många. Jag har två nära vänner från klassen som jag hänger med ganska mycket utanför skolan, men jag har fler vänner som inte är relaterade till klassen! Det är väldigt stor variation på åldern, jag är yngst (20 år) och den äldsta i klassen är runt 50 år. Snittåldern i klassen ligger nog på 25/26 år om jag skulle gissa.

      6. Jag tycker inte att det är svårare än gymnasiet, detta då alla ämnen går ihop i varandra och det får ett större sammanhang!

      Hoppas mina svar var till någon hjälp! 🙂

      Mvh Olivia

      Like

Leave a Reply

