Varför jag valde fysioterapeutprogrammet

Inför valet om vilken utbildning man ska gå så snurrar självfallet många tankar runt omkring i huvudet. Vad har man intresse för? Vad vill man bli? Vilka arbetsuppgifter skulle man kunna tänka sig att ha under en längre period? Att välja en utbildning är verkligen inte det lättaste, och enligt min mening så kommer det nog alltid vara svårt att bestämma sig när det kommer till sådana stora och viktiga beslut.

För mig så har fysioterapeutyrket intresserat mig sedan tidig tonår. Jag är själv en person som idrottat mycket under min barndom/ungdom vilket tyvärr ledde till att jag drabbades av en större ryggskada som dessvärre höll i sig i över två år. I och med denna skada fick jag träffa fysioterapeut regelbundet under en längre tid, vilket gjorde att jag fick upp ögonen för yrket. I gymnasiet fick jag upp ögonen för fotboll, inte att spela själv utan att kolla på sporten. Jag började följa Göteborgs främsta fotbollslag IFK Göteborg slaviskt och bestämde mig för att jag en vacker dag skulle arbeta som fysioterapeut i IFK Göteborg. Det var faktiskt detta som fick mig att välja programmet.

Nu kan jag inte direkt påstå att det är den ovanstående anledningen som får mig att fortfarande gå kvar på utbildningen men, hahaha.. Det var i alla fall det som fick mig att välja denna utbildningen. Jag ville massera och stretcha vältränade och atletiska killar i ett fotbollslag, haha.. Oh well, det fick mig i alla fall att välja en intressant utbildning och jag är glad att jag gjorde det.

Anledningen till varför Fysioterapeutprogrammet intresserar mig så mycket i dagsläget är främst på grund av att Fysioterapeut är ett yrke där man aldrig blir riktigt fullärd. Nya studier, individer och forskningar kommer alltid att komma och du kommer ständigt att få lära dig ny fakta och nya metoder. För mig är det oerhört viktigt att jag får arbeta med ett yrke där ingen dag är den andra lik, och inom vården kommer du alltid att få se nya saker och ting. Dessutom har förmånen att vara till hjälp för människan och samhället, och det är något jag värderar högt!

Nu vet ni vad som fick mig att välja detta yrke!

DSC_0988_1_web.jpg

Leave a Reply

