Varför jag valde KI

Inför ansökningsperioden kan det vara av intresse för er nya läsare att veta varför jag valde att just börja studera på KI. Varför ansåg jag att de var det bästa alternativet för mig, och är jag nöjd med mitt val?

När sista terminen i trean på gymnasiet var i full gång så hade jag inte riktigt någon plan över vad som skulle ske efter studenten. Visst, jag hade alltid haft en dröm om att få flytta upp till Stockholm för att få chans att jobba med musiken, men skulle verkligen enbart musiken ge tillräckligt mycket ekonomiskt stöd, boende m.m.? Jag visste och vet att musikbranschen är så oerhört tuff, så egentligen måste man ha en plan B, därför tänkte jag att det var lika bra att söka in till program så att jag ändå hade möjlighet att börja plugga till hösten om jag ville.

Så jag sökte mig främst till KI för att jag ville bo i Stockholm och få chansen att arbeta med musiken ännu mer. Sedan visste jag såklart att Karolinska är en av de främsta skolorna inom medicin och vårdyrken, och detta var ju bara ett stort plus för mig. Som ni märker så hade inte mitt val så mycket efterforskning kring universitet, utan jag visste bara vart jag ville bo, och därefter bestämde jag skola, lätt som en plätt, haha.

Jag är väldigt nöjd med mitt val av universitet, detta då skolan och dess upplägg passar mig perfekt. I och med att jag inte känner något behov av ett riktigt studentliv, utan har såpass mycket omkring mig som det är, så passade just KI och Stockholm som studentstad då hela livet inte kretsar kring studierna för de flesta studenterna i Stockholm.

Leave a Reply

