Svar på tal

Hej Olivia! Jag tycker om att läsa din blogg, tack för alla inlägg! Jag skulle bara vilja veta varför du tyckte om praktiken på sjukhuset? Jag går termin 3 nu och ska framåt våren ut på sjukhus och jag är verkligen inte alls sugen eller motiverad till att vara inom slutenvården under 6 veckor. Jag tänkte att du kanske skulle kunna inspirera mig till att bli mer intresserad av hela den praktiken?

Hej! Vad kul att du uppskattar det jag gör! Att praktisera inom slutenvården var det många som var oerhört skeptiska till, detta på grund av att många av oss fått en väldigt dålig bild av arbetet som fysioterapeut inom slutenvården. Som ni säkert också har haft så hade vi EN dag inom slutenvården i termin 1, och för det flesta så var denna dagen oerhört oinspirerande och tråkig, tyvärr.

MEN, något som jag genast kan säga är följande: praktiken är SÅ mycket roligare än den enstaka lilla dagen som man fick vara ute i termin 1. Jag var själv skeptisk till denna praktik, men blev bevisad motsatsen.

Anledningen till varför jag trivdes så bra på min praktik var främst kollegorna och mina handledare. Jag blev verkligen en del i gänget och mina handledare behandlade mig väldigt ofta som om jag vore en färdigexaminerad fysioterapeut. De hade stort förtroende för mig och jag kände verkligen att jag fick ett stort förtroende från både dem samt annan sjukhuspersonal.

Sedan trivdes jag väldigt bra med att just arbeta i team, jag tyckte det var intressant att diskutera patienter med läkare, sjuksköterskor och även undersköterskor. Det blir mer lärorikt för dig när du faktiskt jobbar i team enligt min mening, och du kan bredda ditt kunskapsområde oerhört mycket.

Till sist så tycker jag faktiskt också att majoriteten av patienterna var oerhört härliga och energigivande. En del är verkligen riktiga solstrålar som du får förmånen att faktiskt lära känna då många ligger inne på sjukhuset en längre tid.

Så mitt främsta tips är att vara öppen inför praktiken och verkligen ta den som den kommer. Ha inga förutfattade meningar utan gå in med inställningen att detta kommer vara lärorikt. Hoppas du är lite mer inspirerad inför praktiken, och lycka till!

fullsizerender-14

Leave a Reply

