Hur är det att byta stad?

Snart ska ni påbörja er första termin på KI, och detta betyder att en viss andel av er också kommer att flytta. Flytta upp till Stockholm och lämna ert trygga ställe som ni under en period känt er som mest hemma. Visst är en stor del av att flytta att just hitta ett boende (tips om det skrev jag i ett tidigare inlägg), men för min del var det svåraste att faktiskt ställa in mig på det faktum att jag skulle byta stad och bygga upp ett helt nytt liv i en ny stad. Även fast jag alltid älskat att anta nya utmaningar och främst utforska nya platser så är det en stor omställning att flytta från sin hemstad till en ny stad. Visst hade jag vart mycket i Stockholm innan, men aldrig så mycket så jag kände att jag hade ett liv där. Det var bara att starta om från noll, och precis så kommer det att vara för en del av er också!

Min största ångest var väl främst att jag inte kände många uppe i Stockholm som jag kunde umgås med. Jag är själv en riktigt social person som gillar att umgås mycket med människor, och jag måste verkligen alltid ha mycket människor omkring mig för att trivas bra. Men vad skulle hända nu när alla mina bästa vänner var kvar i Göteborg och jag flyttar fem timmar ifrån dem? Jag kommer inte kunna ringa någon av dem längre för att bestämma en spontanfika eller liknande. Och visst är det jobbigt att inte bo nära dem, det är jobbigt att aldrig kunna inkluderas i deras planer och det är jobbigt att nästan aldrig kunna träffa dem. Men då är det viktigt att inse att du kommer träffa SÅ många människor under din studietid och det är alltid någon/några som du verkligen klickar med. Det är samtidigt viktigt att komma ihåg att det kan ta ett tag att hitta dom där guldkornen, det kan ta allt från en vecka till flera månader. Dina allra närmsta vänner i din hemstad kommer du lyckas hålla kontakt med oavsett vad som hände, för dom är ju trots allt dina bästa vänner?

För mig tog det ett tag att känna mig riktigt hemma i Stockholm, och det kan i ärlighetens namn än idag kännas som att jag inte passar in eller känner mig hemma i Stockholm.  De första veckorna kände jag mig verkligen helt lost, jag kunde inte en enda tunnelbanelinje, inte en endaste buss, jag saknade allt med Göteborg och jag ville i princip bara hem. Men så fort du hittar någon som du verkligen klickar med så förändras allt. Du känner genast att första byggstenen är på plats och ditt uppbyggande av ditt nya liv har påbörjats. För mig så var det svårt att hitta någon som jag klickade med till hundra procent, visst har jag underbara klasskamrater som är så fantastiskt roliga att umgås med, men jag kände aldrig att jag tillhörde ett speciellt gäng som jag kunde vara mig själv med.

Men med tiden blev det bättre, och nu har jag träffat flera personer från KI som jag verkligen klickar med och umgås med på en daglig basis, och det var det allra viktigaste för mig.

Men som jag nämnde tidigare så kan man få många bakslag när man flyttar, när regnet piskar mot rutan och du sitter själv i ditt rum eller lägenhet, ja då är det lätt hänt att ångesten kommer krypandes och din hemlängtan blir allt mer påtaglig. Det viktigaste du bör komma ihåg i denna stund är: det är NORMALT att känna så. Klandra inte dig själv, det misstaget har jag gjort många gånger kan jag säga.

Stort lycka till med er flytt, och jag hoppas att ni kommer trivas här uppe i Stockholm och hitta riktigt fina vänner i klassen. Och om inte, ja då har ni er stöttepelare här som ni kan maila när som!

Skärmavbild 2015-09-26 kl. 20.17.09

Leave a Reply

