Inspirerande patientmöte

Nu läser vi medicinska ämnen 2 vilket bl.a innefattar läran om rehabilitering efter någon form av hjärnskada. Igår fick vi i T4 förmånen att träffa en fantastisk tjej som kom och föreläste om sitt sjukdomsförlopp och hennes historia, det var så oerhört intressant och inspirerande, och det fick mig att bli ännu mer säker på att det är ett sjukhus jag vill arbeta på!

Hon var endast 17 år gammal och hade insjuknat i november. Denna unga tjej drabbades av en stroke mitt i natten i början av november. Sådan tur var så sov hennes pojkvän bredvid henne och märkte att något var fel medan hon sov, så han larmade 112 och ambulansen förde in henne till sjukhus. Det var en omtumlande historia och hon berättade att läget var oerhört kritiskt under en period på sjukhuset, men lyckligtvis så gick de kirurgiska ingreppen väl och hon överlevde stroken.

Hon berättade om vägen tillbaka och hur rehabiliteringen gått till m.m. Hon berättade allt med sådan glädje och glimten i ögat och man lade verkligen märke till vilken otrolig energi hon hade och hur stark hon är.Trots att hon beskrev vägen tillbaka och hela förloppet som oerhört krävande och fruktansvärt så hade hon ändå otroligt mycket livsglädje. Jag blev verkligen fantastiskt inspirerad och hon fick en även att få mer insikt kring sitt eget liv. Man insåg väldigt snabbt att det man själv klassar som problem i livet och i vardagen bara är som en liten dammtuss i förhållande till vad hon har varit med om.

Jag hoppas att ni studenter i tidigare terminer och ni blivande studenter får förmånen att träffa någon liknande patient i framtiden, för då kommer även ni som kanske är lite skeptiska till att arbeta på sjukhus få upp ögonen för denna fantastiskt givande arbetsplats!

Advertisements

Hinna med träning

Hur hinner man egentligen med träning under sin studietid? Om man sitter där med massvis med uppgifter att få gjort och en stor tentamen framför sig så blir det oftast att träningen blir lidande. Dock så vill jag verkligen slå ett slag för hur viktig träningen faktiskt är under dina studier. Försök att se till att få någorlunda motion under dagen, ta kortare promenader m.m.

Det man även kan göra är att göra pilatesliknande övningar hemma i sin lägenhet/rum. Jag brukar oftast gå till gymmet och träna, men det finns en hel del övningar som går bra att träna hemma. Här nedan har jag lagt upp en video där jag ger tips på bålövningar som man kan göra hemma i hemmet. Jag gillar att träna bål då det är så oerhört viktigt för oss alla att faktiskt stärka upp vår bål. Hoppas ni känner er något inspirerade till att börja/fortsätta med er träning trots att studierna kan ta sin tid!

img_7348

Svar på fråga

Hej Olivia!
Hur går dina tankar till EFTER skolan? Tänkte du plugga vidare till en master? Vart vill du jobba om du kan välja? Hur ser du på det här att de ska avskaffa etableringarna och att man måste ha en master för att få jobba med landstingspatienter/frikortspatienter och därmed ha en chans att kanske tjäna lite mer?
MVH

Svar:
Efter utbildningen så är jag inte helt säker på om jag vill påbörja min master direkt eller faktiskt välja att arbeta en viss tid först för att samla på mig erfarenhet och få en mer klar bild om vad jag vill specialisera mig inom. Vad man vill läsa för form av master ändrar sig konstant under utbildningens gång, därav så har jag inte bestämt mig helt. I nuet så har jag tankar på att ta en master i psykosomatik och därmed arbeta med patienter inom den kategorin, men som sagt kan detta ändras fort. Att man måste ha en master för att jobba med landstingspatienter känns väl självfallet sådär, det minskar chanserna för oss nyexaminerade att hitta jobb på just rehabkliniker och liknande, men det är sådant man får försöka att bortse ifrån och fokusera på att göra så bra ifrån sig i skolan som möjligt och lära sig så mycket man bara kan.

Dock har jag för tillfället tankar på att arbeta på sjukhus efter examen. Jag fick verkligen upp ögonen för att arbeta på sjukhus efter mina studier, då jag verkligen trivdes i den miljön, så spontant tror jag att det är på sjukhus jag vill jobba på, främst på kirurgen då jag ansåg att det var oerhört intressant och lärorikt. Men som sagt så ändras en planer hela tiden och man hittar ständigt nya specialitéer som man blir intresserad av.

Hoppas du fick ett någorlunda bra svar! 🙂

 

Insparksevent vid skolstart

När man börjar studera på Karolinska Institutet så har man möjligheten att medverka på flera olika insparksevent som kan vara en oerhört god start på din studietid. Medicinska föreningen brukar varje terminsstart anordna en sittning som främst är till för alla nya studenter på KI! Denna är som en härlig start där man får chansen att uppleva lite av det studentliv som erbjuds på KI.

Man kommer även få möjligheten att åka på ett kollo i början av terminen där man får chansen att lära känna sin klass ännu bättre, man får göra roliga lekar tillsammans och man får även chansen att lära känna äldrekursare som kan komma med värdefulla tips inför ens studietid. På kvällen anordnas även en fest vilket är ett ypperligt tillfälle att försöka lära känna så många som möjligt.

Några veckor efter kollot anordnas även en väldigt populär tillställning vid namn amphioxdagen. Denna går ut på att man under dagen får göra lite tävlingar och utmaningar lagvis på stan, som sedan avslutas med en amphioxsittning samt en riktig rolig fest.

Mitt tips är att verkligen försöka gå på så mycket som möjligt i början då det verkligen är ett bra tillfälle att lära känna folk från din egen klass men även från andra program.Jag tyckte att allt var riktigt kul och oerhört värdefullt!

Vad hinner man med utanför skolan?

Detta är något jag svarat på i ett tidigare inlägg, men det är ändå en vanlig fråga som jag får skickad till mig minst en gång i veckan i alla fall. Hur mycket hinner man egentligen med utanför skolan?

Som jag alltid svarar så är det verkligen individuellt samt något som skiljer sig från termin till termin. Enligt min mening så bör man vara medveten om att första terminen tar väldigt mycket tid, dels för att det är tuffa kurser och dels för att allting är fortfarande väldigt nytt och det tar på ens krafter att faktiskt börja på en ny skola och få in nya rutiner. Mitt tips är alltså att under första terminen försöka att inte ta på sig för mycket saker att göra på fritiden, så som jobb, en stor satsning inom träning eller liknande.

Dock så anser jag att man sedan i termin 2 och framåt kan lägga ner mer tid på fritiden och aktiviteter på fritiden som man vill fokusera på. Jag jobbar exempelvis oftast 2 pass/veckan på fitness24seven, jag tränar ca 4-5 pass i veckan, jag umgås med vänner samt arbetar med min musik. Jag har som sagt en hel del på schemat om man räknar med fritid och plugg, och det är något som fungerar för mig. Men som sagt är vi alla olika och klarar av olika saker.

Men är du en människa som trivs med att ha många bollar i luften och få “lediga” timmar i veckan så kan man helt klart hinna med en hel del. Jag är en sådan person som börjar klättra på väggarna efter en helt ledig dag, så jag behöver verkligen jobba och träna för att inte bli helt galen, haha.

Sedan har det verkligen sina nackdelar (enligt vissa) att leva som jag gör också, kvällarna blir exempelvis väldigt lugna, jag somnar kanske vid 22:00 varje kväll (ja, även på fredagar och lördagar), man går inte ut och socialiserar sig på samma sätt, man lever inte det där typiska studentlivet som en del söker. Men för mig är det helt lugnt att det är så, just nu så prioriterar jag faktiskt min egen träning, min ekonomi och min hälsa. Jag umgås fortfarande mycket med vänner, men detta blir då i samband med plugget, på jobbet och när jag tränar.

Sammanfattningsvis så kan jag då säga att huruvida hur mycket man hinner med utanför skolan beror på vilken typ av person man är och vad man vill uppnå utanför skolan! Skicka iväg ett mail till olivia.eliasson@stud.ki.se om ni har någon mer fråga!

Hur är det att byta stad?

Snart ska ni påbörja er första termin på KI, och detta betyder att en viss andel av er också kommer att flytta. Flytta upp till Stockholm och lämna ert trygga ställe som ni under en period känt er som mest hemma. Visst är en stor del av att flytta att just hitta ett boende (tips om det skrev jag i ett tidigare inlägg), men för min del var det svåraste att faktiskt ställa in mig på det faktum att jag skulle byta stad och bygga upp ett helt nytt liv i en ny stad. Även fast jag alltid älskat att anta nya utmaningar och främst utforska nya platser så är det en stor omställning att flytta från sin hemstad till en ny stad. Visst hade jag vart mycket i Stockholm innan, men aldrig så mycket så jag kände att jag hade ett liv där. Det var bara att starta om från noll, och precis så kommer det att vara för en del av er också!

Min största ångest var väl främst att jag inte kände många uppe i Stockholm som jag kunde umgås med. Jag är själv en riktigt social person som gillar att umgås mycket med människor, och jag måste verkligen alltid ha mycket människor omkring mig för att trivas bra. Men vad skulle hända nu när alla mina bästa vänner var kvar i Göteborg och jag flyttar fem timmar ifrån dem? Jag kommer inte kunna ringa någon av dem längre för att bestämma en spontanfika eller liknande. Och visst är det jobbigt att inte bo nära dem, det är jobbigt att aldrig kunna inkluderas i deras planer och det är jobbigt att nästan aldrig kunna träffa dem. Men då är det viktigt att inse att du kommer träffa SÅ många människor under din studietid och det är alltid någon/några som du verkligen klickar med. Det är samtidigt viktigt att komma ihåg att det kan ta ett tag att hitta dom där guldkornen, det kan ta allt från en vecka till flera månader. Dina allra närmsta vänner i din hemstad kommer du lyckas hålla kontakt med oavsett vad som hände, för dom är ju trots allt dina bästa vänner?

För mig tog det ett tag att känna mig riktigt hemma i Stockholm, och det kan i ärlighetens namn än idag kännas som att jag inte passar in eller känner mig hemma i Stockholm.  De första veckorna kände jag mig verkligen helt lost, jag kunde inte en enda tunnelbanelinje, inte en endaste buss, jag saknade allt med Göteborg och jag ville i princip bara hem. Men så fort du hittar någon som du verkligen klickar med så förändras allt. Du känner genast att första byggstenen är på plats och ditt uppbyggande av ditt nya liv har påbörjats. För mig så var det svårt att hitta någon som jag klickade med till hundra procent, visst har jag underbara klasskamrater som är så fantastiskt roliga att umgås med, men jag kände aldrig att jag tillhörde ett speciellt gäng som jag kunde vara mig själv med.

Men med tiden blev det bättre, och nu har jag träffat flera personer från KI som jag verkligen klickar med och umgås med på en daglig basis, och det var det allra viktigaste för mig.

Men som jag nämnde tidigare så kan man få många bakslag när man flyttar, när regnet piskar mot rutan och du sitter själv i ditt rum eller lägenhet, ja då är det lätt hänt att ångesten kommer krypandes och din hemlängtan blir allt mer påtaglig. Det viktigaste du bör komma ihåg i denna stund är: det är NORMALT att känna så. Klandra inte dig själv, det misstaget har jag gjort många gånger kan jag säga.

Stort lycka till med er flytt, och jag hoppas att ni kommer trivas här uppe i Stockholm och hitta riktigt fina vänner i klassen. Och om inte, ja då har ni er stöttepelare här som ni kan maila när som!

Skärmavbild 2015-09-26 kl. 20.17.09

Tips på frukost

Hejsan allesammans! Hoppas att ni alla fått en fin start på det nya året!

I och med ett nytt år så är det många människor som bestämt sig för att uppnå en sundare livsstil, detta genom att öka sin mängd dagliga motion samt att förändra sina kostvanor. Som fysioterapeutstudent är jag oerhört intresserad av just kost och träning som är hälsosam och givande för kroppen, därför tänkte jag här och nu tipsa om en väldigt god frukost som är fantastiskt smarrig, nyttig samt billig! Jag pratar om pannkakor!

Pannkakor låter självfallet aningen onyttigt, men jag lovar er att dessa innehåller bra saker. Dessa pannkakor kan man göra på flera olika sätt, men när jag gör dem så gör jag dem på 1 dl havremjöl (häll ner 1dl havregryn i en blender eller mixer och mixa ner havregrynen så att det blir mjöl), 1 dl mandelmjölk, 1 tsk bakpulver, 1/2 krm salt, 1 äggvita (byt ut äggvitan mot mer havremjöl om du vill ha pannkakorna helt veganska), och 1/2 banan. Blanda allt och häll i ett stekpanna där inte de bränner fast, alternativt stek dem i lite olja. De är fantastiskt goda och ger mycket energi som håller länge! Toppa med frysta bär och lite lönnsirap!

img_7216img_7217