Vad gör man som fysio på sjukhus?

Nu är jag mer än halvvägs in i min praktik i slutenvården och jag kan verkligen säga att denna tiden är oerhört lärorik för mig. Jag har lärt mig så ofantligt mycket under dessa snart 3 gångna veckor och jag vet att jag kommer lära mig ytterligare saker under de två kvarvarande veckorna.

Något som många undrar över är vad man som fysioterapeut får göra på ett sjukhus. Då jag enbart haft praktik på kirurgen så kan jag bara prata utifrån just den praktikplatsen, men givetvis så hoppas jag på att under den sista veckan få testa att gå på andra avdelningar också.

På kirurgavdelningen har man en oerhört viktigt roll som fysioterapeut, det är nämligen du som lite har ansvaret att se till att patienterna kommer upp och går dagen efter operation. Du ser till att minska riskerna för komplikationer, så som blodproppar och pneumoni.

Som fysioterapeut hjälper man patienterna med uppresningsteknik efter operation, man hjälper dem att andningsträna (detta för att minska risken för att lungorna blir skadade efter skada), man pratar med dem och kartlägger den fysiska aktivitet som de bör uppnå när de lämnat sjukhuset.

Som ni förstår har vi en viktig roll, och jag tror att det är oerhört viktigt för alla på fysioterapeutprogrammet att faktiskt vara på denna praktiken. Man får en bra överblick på hur viktigt ens yrke är och hur stor skillnad man faktiskt kan göra för människor.

Leave a Reply

