Vilken kurslitteratur ska jag köpa?

Det är ofta väldigt många som skickar mail och frågar mig om vad man ska köpa för kurslitteratur inför termin 1. Mitt svar brukar oftast vara: vänta med kurslitteraturen tills du börjar skolan!

Helt ärligt så tycker jag att det är helt onödigt att stressa när det kommer till kurslitteraturen. När du väl börjar termin 1 så går du ca 1,5 veckor utan att du behöver någon kurslitteratur alls. Så vänta tills de första veckorna i skolan, på kollot kommer de tipsa er om de bästa böckerna inför termin 1.

Vad gör man när det är otroligt många böcker som lärarna tipsar om? Ibland kan listorna med kurslitteratur vara väldigt långa och innehålla ca 10-15 olika böcker, något som vi studenter verkligen inte vill köpa när studentekonomin ser ut som den gör. Mitt tips är att först och främst fråga läraren/kursledaren om vilka böcker som är mest relevanta, förhoppningsvis kan de guida dig lite genom detta hav av kurslitteratur.

Tips nummer två är att du frågar runt bland äldrekursare, klasskamrater m.m. för att höra deras åsikter kring kurslitteratur. De som brukar har mest koll är ju faktiskt eleverna själva. Dessutom kan man köpa begagnad kurslitteratur av äldrekursarna, detta till ett mycket bättre pris.

Nedan kommer jag rada upp de böcker som JAG anser är allra viktigast att införskaffa under termin 1:

  • Fysiologi – Lännergren
  • Muskler, anatomi och funktion – Marcus Eng
  • Orthopedic physical assessment – Magee (inte livsnödvändig i termin 1 om du går på alla fysioterapilektioner, dock användbar genom hela utbildningen och sedan inom ditt framtida jobb)
  • Atlas of anatomy (latin) – Bland den viktigaste att ha, du kanske inte använder den supermycket, men den är helt fantastisk att ha för att kolla upp de där konstiga knölarna på femur som du inte minns.

 

Leave a Reply

