Pluggångest?

Pluggångest är något man ofta kan drabbas av, och detta är något som jag helt ärligt kan säga att jag lyckats drabbas av just nu. Jag får ångest av att tänka på skolan just nu, dels för att jag har så mycket annat att tänka på och dels för att jag faktiskt inte har världens motivation för att studera just nu.

Men vad ska man göra när motivationen och orken tryter? Jag tror att det man ska göra främst är att faktiskt bara släppa det. Hur viktigt det än är med skolan så måste man ta sin mentala hälsa i första hand, är det så att plugget och pressen är alldeles för stor så ska du ta en liten paus från det, bara en dag eller två. Gör saker som får dig att må bra, som får dig att bli glad och känna dig lugn.

När jag får pluggångest lägger jag allt det åt sidan, slänger på mig träningskläderna och ger mig ut på en promenad. Nu på hösten passar jag på att vara ute mycket då hösten är min favoritårstid. Jag älskar den svala och friska luften, älskar att känna hur den kalla luften fyller mina lungor, det är fantastiskt att känna hur otroligt pigg man blir när man är ute.

Det är viktigt att förstå vikten av sitt eget välmående, det är just ditt välmående som kommer påverka dina studier. Om du pluggar utan att må bra så kommer inte mycket av informationen att gå in, så är det bara. Så var rädda om er själva och er mental hälsa! Ta hand om er!

Leave a Reply

