Vad blir det för mat pt. 2

Jag blev inspirerad av inlägget som Linnea skrev så jag tänkte att även jag ska ge mina tips på vad man kan laga för mat och vad man kan göra för att hålla nere matkostnaderna i månaden.

  • Först och främst har jag samma tips som Linnea, bli medlem hos olika matkedjor, så som ICA Student, Coop m.m. för att då bli informerad om erbjudanden m.m. I och med ett medlemskap finns det pengar att spara då man ofta får information om erbjudanden och prisnedsättningar på varor.
  • Handla på matsmart.se, där finns det oerhört många varor till ett mycket lägre pris, se till att handla mycket på en gång så du slipper onödiga fraktkostnader.
  • Nu kommer veganen fram i mig: men ät mindre kött!! Är det något som drar iväg i kostnader så är det konsumtionen av kött. Byt ut minst en till två dagar i veckan till köttfria dagar, då lär du spara in pengar. Satsa istället på att äta baljväxter, så som bönor eller linser!
  • Försök att alltid ha med dig en frukt eller liknande i väskan för att undvika att köpa något på pressbyrån eller 7eleven när hungern kommer sådär snabbt och oväntat som den gör ibland. Jag ser till att alltid ha med mig en energibar och en frukt i väskan för att undvika dessa köp.
  • Sist men inte minst: UNNA DIG! Tillåt dig själv att köpa mat ute, gå på restaurang, köp en macka från subway, ibland ska man verkligen unna sig köpt mat och inte tänka så mycket på att det är lite dyrare att äta ute. Det är okej att lägga lite extra pengar på mat!
Leave a Reply

