Första tentan

Förra torsdagen hade vi på Fysioterapeutprogrammet vår allra första tentamen om hjärnan och nervsystemets anatomi samt fysiologi 1. En mycket stressrelaterad dag som många av oss studenter verkligen fruktar. Än så länge så har resultatet inte presenterats vilket betyder att jag kanske inte kommer att ge några former av studietips eftersom jag inte ens vet om min studieteknik fungerat för mig själv, haha. Dock kan jag berätta lite om vad en tenta är och hur den går till (och jag berättar utifrån den tentamen jag gjort hittills, jag har alltså ingen erfarenhet av tentor i högre terminer och kan därmed inte försäkra er om att alla tentor är utformade på samma vis)

Tentan är något som många verkligen brusar upp sig något oerhört inför och ser det som en riktigt stor grej. Självfallet är det viktigt att ta sina tentor på största allvar och verkligen plugga till dem, men en tenta är precis som ett prov som du gör på högstadiet eller på gymnasiet, den enda stora skillnaden är främst att det är oerhört mycket mer att plugga in till en tenta. Bortsett från det faktum så är en tenta precis som ett prov som du säkerligen gjort tusen gånger innan du börjar på universitetet.

Tentan som jag skrev förra torsdagen hade 20 frågor (om jag inte minns helt fel) varav flera hade följdfrågor, alltså a) b) och c) osv. Vi hade tre timmar totalt på oss att skriva tentan men många i klassen gick redan efter 1 – 1 1/2 h. Enligt mig så testade tentan den fakta som presenterats på föreläsningarna och låg på den nivån som föreläsarna lärt ut, dvs inte alltför djupgående. Som vanligt är det samma regler som gäller för ett prov, inget fuskande, du får inte lämna salen, ingen mobil får finnas i din närhet m.m.

Känslan efter tentan var oerhört skön, det var så mycket ångest som bara släppte och det kändes som en oerhörd lättnad att gå ut från salen. Dock kommer ju ångesten igen tre sekunder efter när du träffar på 15 personer från din klass som ALLA diskuterar tentan och du inser hur många misstag du gjort. Mina främsta tips som du BÖR följa efter en tenta:

  • Diskutera ALDRIG en tenta precis när du gjort den, du kommer få ångest.
  • Var inte socialt inkompetent och gå ut från skrivsalen och skrik “JÄKLAR VA LÄTT TENTAN VAR! Damn jag lär ju bli kursetta!”, ingen uppskattar en sådan människa efter tentan. Keep it to yourself om du känner så.
  • Gå hem, tänk inte på tentan, njut av en pluggfri dag och unna dig massa gott och serietittande.

Studietips kan ni få om jag klarar tentan, haha. Ha det bra allesammans!

Leave a Reply

