Livet efter gymnasiet

Den 12:e juni 2015 tog lilla jag, Olivia Eliasson, studenten i vackra Göteborg och stod nu med världen framför mina fötter. Ett långt kapitel hade precis avslutats och det var dags att påbörja nya äventyr. Det är många tankar som snurrar inför den dagen då du ska ta ett beslut om hur din tid efter gymnasiet ska se ut, för nu får du ju bestämma helt själv. Valet ligger i dina händer och det är bara du som kan bestämma hur du vill skapa din framtid.

Jag var helt planlös på min studentdag, jag visste varken in eller ut. Jag hade under våren skickat in ansökningar till Fysioterapeutprogrammet i alla städer du kan tänka dig, men var övertygad om att jag aldrig skulle komma in, mina betyg skulle väl aldrig någonsin räcka till?

Som jag nämnde tidigare så är jag från Göteborg, och min egentliga plan var väl att studera någonstans nära min hemort för att ha möjlighet att träffa mina vänner och min familj så ofta som möjligt. Det första antagningsbeskedet trillade in och precis som väntat hade jag inte fått någon plats. Reserv på varenda skola som jag hade sökt in på, jag kände genast hur hoppet försvann. Nu hade jag verkligen ingen plan till hösten. Veckorna gick och jag sökte jobb efter jobb för att på något vis känna att jag har någon form av plan till hösten, men det var lönlöst.

Andra antagningsbeskedet anlände och jag hade varken någon vilja eller lust att läsa brevet, jag var ju helt säker på att jag inte hade fått någon plats. Jag klickar in på antagning.se utan hopp för att sedan se hur det hade gått för mig. Jag minns fortfarande den blixt som gick igenom kroppen, och den iskalla ilning som jag kände när jag läste på skärmen. Jag hade fått ett mail där det stod “Välkommen till KI.” Jag trodde inte att det var sant och jag vågade inte ens hoppas på att det var sant. Tro det eller ej men glädjetårarna började rinna ner för mina kinder samtidigt som jag sprang ut till min familj och berättade nyheten.

För er kanske detta låter som en extrem reaktion men för mig var det en oerhörd lättnad och glädje. Redan som femtonåring hade jag planer på att läsa till fysioterapeut men jag trodde aldrig att jag skulle komma in på någon skola, och nu hade jag blivit antagen till Karolinska Institutet?

Anledningen till varför Fysioterapeutprogrammet intresserar mig så mycket är främst på grund av att Fysioterapeut är ett yrke där man aldrig blir riktigt fullärd. Nya studier, individer och forskningar kommer alltid att komma och du kommer ständigt att få lära dig ny fakta och nya metoder. För mig är det oerhört viktigt att jag får arbeta med ett yrke där ingen dag är den andra lik, och inom vården kommer du alltid att få se nya saker och ting. Dessutom har förmånen att vara till hjälp för människan och samhället, och det är något jag värderar högt!

Det jag vill säga till dig som läser detta och har en gnutta intresse för programmet är: SÖK! Även fast du kanske inte tror att du kommer in eller kommer klara av programmet så ska du söka! Jag trodde aldrig att jag skulle komma in och titta på mig nu? Det är oerhört viktigt att våga ta steget och våga följa sina drömmar och planer! I nästkommande inlägg kommer jag att berätta om mina första dagar på Karolinska Institutet, mina första intryck och självklart det omtalade kollot!

2015862341488901070841_sbig11402678_10200814485642240_3969233271002977201_n

Leave a Reply

